HTML

Blogomat azért hoztam létre, hogy tájékoztassak minden érdeklődőt a budapesti festményaukciók kínálatában felbukkanó, számomra különösen érdekes műtárgyakról. Teszem ezt azért, mert úgy gondolom, hogy mind a gyűjtőknek, mind pedig a művészettörténészeknek, valamint minden érdeklődőnek szolgálhatok alkalmanként érdekes vagy megfontolandó információval.

művészettörténeti, műkereskedelmi jellegű információk közlése az érdeklődők számára

Bejegyzések

Friss topikok

  • kovacs bela: Kedves Attila, reg nem volt uj bejegyzes, talan annak köszönhetöen, hogy az utobbi idöben aktiv m... (2022.12.14. 19:06) K-52 (aukciók, emberek, tehenek)
  • Sultánnagy: Kedves Rum Attila! Olvastam az ön ellen felhozott idézőjelben kifogásokat miszerint nincsen művész... (2019.12.27. 19:12) Diploma nélkül
  • annol: Üdvözlöm! Talán Tóth Gyula (Szatmárnémeti, 1891 - Szatmárnémeti, 1970) festette? A holnapi Báv au... (2019.05.13. 10:06) Amikor Albert Gleizes elcsúszott egy szappanon
  • RumNapló: @futyi: ez bizony érdekes, köszönöm a hozzászólást (2018.09.25. 00:13) A Fehér szoba vérmentes titkai
  • Rajna Balint: a 101-es tétel pedig Bognár Árpád Képcsarnokos meghívója 1965-ből a Dürer-terembe. Így jobban érth... (2018.05.12. 11:33) Elfogtam egy hirdetést

Címkék

Bernáth problémák és megoldások 2.0

2014.08.13. 23:43 RumNapló

Hogyan lett a „Keresztút”-ból „Zuhanás és kiáltás” és fordítva!

Az 1920-as évek első felében Bécs és Berlin volt az emigráns magyar avantgárd két fő támaszpontja. Bernáth 1921 októberében két vaskos tekerccsel érkezett Bécsbe, melyekben expresszionista művei között ott lapult a későbbi Graphik-mappa már elkészült öt kompozíciója is. Bernáth 1918 és 1926 közötti művészete szorosan kapcsolódott a nemzetközi expresszionizmushoz. A magyarok közül Schadl János, Bortnyik Sándor és Moholy-Nagy László mellett Kassák Lajos bécsi körének aktivista művészete is erőteljes hatást gyakorolt művészi látásmódjára. Kassák egy interjúban úgy nyilatkozott az általa Bécsben szerkesztett MA folyóiratról, hogy „a modernség ezen a lapon keresztül szivárgott be Magyarországra”. Kultúrmissziót teljesített tehát, épp úgy mint Bernáth, aki 1922-ben született Graphik-mappáját nyomtatásban deklarálva is Magyarországnak ajánlotta.

Az összesen hat különálló lapból és a mappa borítóján lévő kompozícióból álló mű 50 példányban készült el. Ezek közül ma már igazi ritkaságnak számítanak a komplett, jó állapotú példányok, s ez a kereskedelmi forgalomba került darabok árán is jól mérhető. Legutóbb a Kieselbach Galéria 2014 tavaszi aukcióján bukkant fel egy hiánytalan Graphik-mappa, amelyet 26 millió forint plusz jutalékért vitt el szerencsés vásárlója. A komplett mappa felbukkanása és remek aukciós szereplése felett érzett örömöt azonban beárnyékolja egy negatívum. A mű mellékleteként az aukciós katalógusban megjelent tanulmány ugyanis durva szakmai hibákkal és tévedésekkel terhes. A tanulmány szerzője, Molnos Péter sajnos nem vette a fáradtságot, hogy csekély mértékben is utána nézzen-utána olvasson a Graphik-mappa történetének. Ha ezt megtette volna, akkor többek között nem ismételt volna meg egy olyan hibát, mely évtizedek óta gyűrűzik a magyar avantgárd e külföldön is egyik leghíresebb példája irodalmában. 2006 óta azonban a helyzet alapvetően megváltozott, mivel ekkor, egy szerencsés véletlen folytán sikerült kijavítani a tévedést.

Az egykori Mű-Terem, ma Virág Judit Galéria 2006 októberében aukcionálta a mappa egy másik komplett példányát (kat. 21.). A Virágéknál felbukkant mappa valamennyi lapján, ismeretlen személy ceruzás kézírással feltüntette azok eredeti címeit. A képcímek a lapokon eredetileg nem szerepeltek, azok a mappa egy külön lapján vannak felsorolva. A ceruzás bejegyzések alapján végre korrigálni lehetett, hogy az addig mindenhol ”Keresztút”-ként, valamint „Zuhanás és kiáltás”-ként szereplő lapok az idők során valahogy felcserélődtek és címet váltottak egymással. Ez a csere már Bernáth életében megtörtént, mivel a művész 1960-ban megjelent Utak Pannóniából című kötetében, az eredetileg „Zuhanás és kiáltás” című lap már a helytelen ”Keresztút” címen került közlésre. Valószínűleg valamelyik szerkesztő gondatlansága okozhatta a hibát. Korrekcióra a kötet megjelenése után azonban már nem volt mód. A Virágék katalógusában 2006-ban megjelent tanulmányomban, azt hittem, hogy végre sikerült korrigálni a közel fél évszázada gyűrűző tévedést, de mint Molnos legutóbbi, e témában megjelent írása mutatja, tévedtem! Így ismét megpróbálom.

bernáth zuhanás és kiáltás.JPGHelyesen: Bernáth Aurél: Zuhanás és kiáltás, 1922, papír, sablonnyomás, tus, gouache, aranyfesték, 33,5 x 28 cm, jelzés lent jobbra: BA

bernáth keresztút.JPGHelyesen: Bernáth Aurél: Keresztút, 1920-1922,  papír, sablonnyomás, tus, gouache, aranyfesték, 28 x 38 cm, jelzés lent jobbra: BA

A naív művészettörténész pedig azt hiszi, hogyha egyszer valamit sikeresen kikutatott és annak eredményét közölte-publikálta, akkor az már automatikusan közkinccsé is válik, pedig dehogy. A tévedések makacsul ragaszkodva létükhöz úgy bukkannak fel újra és újra, mintha mi sem történt volna.

Rum Attila 2014. augusztus 13.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rumnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr86601991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása