HTML

Blogomat azért hoztam létre, hogy tájékoztassak minden érdeklődőt a budapesti festményaukciók kínálatában felbukkanó, számomra különösen érdekes műtárgyakról. Teszem ezt azért, mert úgy gondolom, hogy mind a gyűjtőknek, mind pedig a művészettörténészeknek, valamint minden érdeklődőnek szolgálhatok alkalmanként érdekes vagy megfontolandó információval.

művészettörténeti, műkereskedelmi jellegű információk közlése az érdeklődők számára

Bejegyzések

Friss topikok

Címkék

Kiki de Montparnasse látogatóban Virágéknál

2014.12.12. 00:12 RumNapló

Bár valóban tagadhatatlanul nagy felfedezés Berény Róbert híres Alvó nő fekete vázával című képe, de azért más érdekességek is meghúzódnak szerényen, vagy épp teljesen rangrejtve Virág Juditék aktuális aukciós anyagában. Ez év őszén a BÁV Antikvitás megbízásából volt szerencsém foglalkozni Vörös Géza egyik remek képével. A festmény Sárga ing címen szerepelt a két világháború közötti hazai művészeti élet egyik legrangosabb csoportjában, a Képzőművészek Új Társasága (KUT) 1934-es tárlatán, a budapesti Nemzeti Szalonban. A kép hátoldalán lévő kiállítási etikett töredéke segített a tárgyat biztonsággal beazonosítani. Íme a kép:

000356_300_reflw.jpgVörös Géza: Sárga ing, 1934, vászon, tempera (sic! olaj), 73 x 100 cm, jelzés és datálás lent balra: Vörös Géza 34 - Közölve: BÁV Antikvitás 65. művészeti aukció, Budapest, 2014. november (kat. 356.) - Rum Attila tanulmányával.

Virágék jelen aukcióján is szerepel Vörös Gézától egy kiváló festmény, éppen ő:

voros_geza-lany_ibolyacsokorral_1933-48_aukcio_26.jpgVörös Géza: Lány ibolyacsokorral, 1933, vászon, olaj, 100 x 74,5 cm, jelzés és datálás lent jobbra: Vörös Géza 33. - Közölve: Virág Judit Galéria 48. téli aukció, Budapest, 2014 december (kat. 26.)

Mivel a katalógusban Virágék azt a téves információt közölték, hogy a náluk lévő kép az általam Sárga ing-ként azonosított műtárgy, így elkezdtem egy kicsit utána nézni, hogy mi okozhatta a zavart. Az 1934 áprilisi KUT katalógusban Vörös Gézának hét képe jelent meg. Tételesen: 67. Sárga, barna és rózsaszín, olajf. 500.-; 68. Műterem aktokkal (vázlat), 500.-; 69. Csendélet, olajf. 600.-; 70. Strand, olajf. 1500.-; 71. Bánat, olajf. 800.-; 72. Sárga ing, olajf. 400.-; 73. Kiki (Páris), olajf, 350.-

Mivel a Sárga ing és a Bánat már foglalt, azaz beazonosított képek, így úgy gondolkodtam, hogy a többi cím valamelyikével kell egyeznie Virágék Vörösének. Ez pedig kizárásos alapon, csak a Kiki címet viselő festmény lehetett. A kutatás kb. 5 percet vett igénybe.

Ha kinyitják a Hálót, és bepötyögik a "Kiki" és "Montparnasse" szavakat, akkor hihetetlen mennyiségben kezd dőlni az információ. Kiki de Montparnasse valóságos intézmény volt az 1920-1930-as évek Párizsában. Híresebb volt mint a festők, mert minden festő őt festette. Akár úgy is fogalmazhatok, hogy Kiki volt a korszak Párizsának "ügyeletes múzsája". Művésznevén Kiki de Montparnasse, vagy nemes egyszerűséggel csak Kiki, Alice Ernestine Prin néven született 1901. október 2-án. Hivatásos modellként élt, a korszak szinte valamennyi jelentős művésze megfestette aktját vagy portréját. Többek között Amadeo Modigliani, Moise Kisling és Tsugouharu Foujita is múzsájaként tisztelte. Man Ray a világhírű fotográfus pedig együtt élt vele és fantasztikus fotóporté sorozaton avatta világhírűvé a lányt. A szürrealista művészek és költők szintén tenyerükön hordták (szép kép, nem?) Az 1923 és 1933 közötti évtizedben nem kevesebb, mint tíz film született a fő- vagy mellékszereplésével. 

Hommage á Kiki de Montparnasse:

kiki.jpg

kiki2.jpg

kiki3.jpg

kiki4.jpg

kiki5.jpg

kiki6_foujita.gif

kiki7.jpg

kiki-de-montparnasse-in-a-red-jumper-and-a-blue-scarf-1925_kisling.jpg

kiki10.jpg

És még vagy 500 képet tudnék idetölteni Kikiről, de talán ízelítőül most ennyi is elég. Az senkit ne zavarjon össze, hogy a fotók javán Kiki sötét, Vörös Géza festményén pedig szőkített hajjal jelenik meg, mert néha, bármily hihetetlen is, de a nők hajlamosak megváltoztatni a hajuk színét, ez van. Sőt, még a festők is megengedik maguknak olykor-olykor, hogy a ravaszabb színegyüttállás okán, más színűre festenek valamit, mint ahogy az a valóságban előttük megjelenik. 

Vörös Géza a következőket nyilatkozta Lóránth László 1944-ben Paletta címen megjelent interjú gyűjteményében: "-Matisse-al, Foujitával, a japán festővel, Kisslinggel és Van Dongennel jártunk össze. Mindnyájan lefestettük a Montmartre [sic!] királynőjét: Kikit. Hallottál már Kikiről? Ismerted Kikit? Kiki a Jockey bár sztárja volt és egész Páris a lábai előtt hevert. Milliomos lehetett volna, de Kiki fütyült a pénzre. Egy kicsi üzlethelyiségben lakott a Montparnasse-on, egy szál ruhája volt és két inge. Az egyiket mindig vasalnia kellett. És este úgy ragyogott, ahogy csak a legfényesebb csillagok tudnak ragyogni. Kiki volt a megtestesült Páris... A háború előtt paprikát és szegedi papucsot küldtünk neki... Hol lehet most Kiki?"

Kiki de Montparnasse 1953. március 23-án hunyt el. Emlékét töméntelen festmény, grafika, film, fotográfia és visszaemlékezés őrzi. 

Virág Juditék aktuális aukcióján az ő portréjában gyönyörködhetne a nagyérdemű, ha tudna róla, hogy a Vörös Géza által festett nőalak Kiki de Montparnasse hiteles képmása.

voros_geza-lany_ibolyacsokorral_1933-48_aukcio_26.jpgTehát akkor immár helyesen: Vörös Géza: Kiki de Montparnasse képmása (Kiki), 1933, vászon, olaj, 100 x 74,5 cm, jelzés és datálás lent jobbra: Vörös Géza 33. - Közölve: Virág Judit Galéria 48. téli aukció, Budapest, 2014 december (kat. 26.)

Molnos Péter végre felhagyva a trollkodással, a Facebookon érvekkel támasztotta alá azt a véleményét, hogy ebben a posztban tévedtem. Sajnos, egyelőre nekem is úgy tűnik, hogy igaza van. 

voros_kiki_kut.jpg

Íme közlöm a Molnos Péter által nagy sokára megküldött bizonyítékot is, mellyel kapcsolatban sajnos elfelejtette közölni, hogy melyik lap melyik számából fotózta ki. Sajnos, ezt a dokumentumot tényleg nem ismertem, az én bűnöm. A posztot itt hagyom, természetesen okulásul nem törlöm. Ahányszor ránézek, mindig arra figyelmeztet majd, hogy legyek még alaposabb, még körültekintőbb és pontosabb.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rumnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr676976457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

klara1968 2014.12.12. 08:31:24

Kedves Attila! Köszönettel olvasom, megint egy érdekes felvetés. De én nem értem, nekem egyáltalán nem hasonlít a VJ-nél lévő Vörös Géza portré az ünnepelt múzsára. Említette, hogy a nők változtatják a hajszínüket, ehhez képest csak olyan példákat mutatott, melyen fekete, és rövidebb hajjal látható Kiki. Vagy Ön szerint kizárólag Vörös Géza kedvéért festette volna át? Ráadásul, nyilván egy hölgynek ezt könnyebb beazonosítania, de amit Ön ingnek gondol, az valójában egy ruha, az első képen (Báv). És a másodikon (VJ) tényleg sárga inget visel a hölgy. Persze, sok minden lehetséges, de mindezek fényében nem értem, hogy tudja ilyen ellentmondás nem tűrően kijelenteni, hogy Önnek van igaza? Szakmailag ezek az érvek hogyan lehetnek helytállóak?

RumNapló 2014.12.12. 08:37:39

üdv, eddigi ismereteim szerint az ing szót inkább a hálóingre használták, a BÁV-os képen a hölgy szerintem hálóingben, neglizsében van, a felöltözött hölgy esetében az ing helyett inkább a blúz megnevezés volt elterjedtebb (ma is), de a képen a sárga blúz nem annyira hangsúlyos, hogy ez legyen a kép címe. Szerintem, persze lehet, hogy tévedek. Elkezdtem nézni a neten lévő filmrészleteket Kikiről és azonnal egyértelmű volt számomra az azonosság, így nem haboztam ezt közkinccsé tenni. Remélem megnyugtató válasszal szolgáltam. üdv
rum attila