HTML

Blogomat azért hoztam létre, hogy tájékoztassak minden érdeklődőt a budapesti festményaukciók kínálatában felbukkanó, számomra különösen érdekes műtárgyakról. Teszem ezt azért, mert úgy gondolom, hogy mind a gyűjtőknek, mind pedig a művészettörténészeknek, valamint minden érdeklődőnek szolgálhatok alkalmanként érdekes vagy megfontolandó információval.

művészettörténeti, műkereskedelmi jellegű információk közlése az érdeklődők számára

Bejegyzések

Friss topikok

Címkék

Nem értek a tányérokhoz! Rónai Tavasz 2. rész

2017.05.24. 01:37 RumNapló

 

100_9848.JPG

Rippl-Rónai József igazi kereső-kutató alkatként, előszeretettel és bátran kalandozott a képzőművészet peremvidékein is. E konkvisztádorművészi szerepkörében, többek között tervezett gobelineket, kárpitokat és hímzéseket. Tervei szerint és közreműködésével születtek kerámiaképek és üvegablakok, de legnagyobb szabású, ilyen jellegű műve a gróf Andrássy Tivadar budai palotabelsőjének összművészeti díszítése volt a századfordulón. Rippl-Rónai bútorokat, lámpákat, üvegfestményeket, hímzett kárpitokat, kerámia- és üvegtárgyakat tervezett a grófi ebédlőbe. A műtárgy együttes már az 1910-es években szétszóródott, majd néhány kivételtől eltekintve megsemmisült. Prékopa Ágnes és Csenkey Éva írták meg ennek történetét a művész 1998-as gyűjteményes kiállításának katalógusában (Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása, Kiáll. kat. Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, 1998, 91-111; 464-471.) A művész az Andrássy-ebédlő munkálatai kapcsán vette fel a kapcsolatot Zsolnay Vilmos pécsi gyárával, a korszak egyik legjelentősebb hazai kerámia műhelyével. Csodaszép növényi ornamensekben gazdag műtárgy kollekció született a két zseni közös munkájának eredményeként. Az ekkor készült tálakból és vázákból néhány, szerencsésen átvészelte az elkészültétől eltelt több mint egy évszázadot. Az aukciós kínálatban időről-időre felbukkan egy-egy ezekből a tárgyakból és a hozzájuk készült vázlatokból-tervekből. Sajnos, én ezekhez nem értek. Sem az eredetiségükhöz, sem pedig az elkészítésük se csínjához se bínjához nem konyítok. Csupán gyönyörködni tudok bennük és ha egy Rippl-bögréből ihatnám a reggeli kávémat, azzal már alapjáraton is jól indulnának a napjaim.

Harmadik

zsolnay-melytanyer_az_andrassy_ebedlo_szamara_keszitett_sorozatbol_1897-55_aukcio_57.jpg

Mélytányér az Andrássy-ebédlő számára készített sorozatból, Pécs, Zsolnay-gyár, 1897, dekorterv: Rippl-Rónai József, porcelánfajansz, magas tüzű mázakkal festett, mélyített kontúrok között – közölve: Virág Judit Galéria 55. Tavaszi aukció, 2017 május (kat. 57.) Most néztem csak meg a mélytányér leütési árát és elhűltem, mint az egyszeri erőleves: 4 millió 600 ezer forint !!! Lehet, hogy ezt a Rippl-csuporból való kávézás-dolgot kicsit elkapkodtam?

Negyedik

rippl_ronai_jozsef-onarckep_hatoldalon_levelreszlet-32_162.jpg

Rippl-Rónai József: Önarckép, papír, ceruza, 13,5 x 15,8 cm, jelzés lent balra: Rónai – közölve: Kieselbach Galéria 55. Tavaszi képaukció, 2017 május (kat. 199.)

A papírlap hátoldalán, mely az önarcképet ábrázolja, többsoros felirat található, melyet kisméretű fotóban az aukciósház reprodukált is a katalógusában. Sajnos ez így még nagyítóval sem silabizálható, pedig lehetséges, hogy érdekes dolgok is szerepelnek az írásban. Sajnálom hogy ennek a pár sornyi szövegnek feloldása már nem fért bele a katalógusba. Az önarckép egyébként korábban máshol is szerepelt már, de ez a tény nem került közlésre Kieselbachnál, lásd. Virág Judit Galéria 30. Téli aukció, 2008 december (kat. 162.) Az olvashatatlan levélrészletet sajnos Virágék sem közölték le. Náluk a mű a Kieselbachéktól kissé eltérő mérettel szerepelt (14 x 17 cm), melyről az a vicc jut az eszembe, melyet még órásipari tanulóként hallottam, miszerint ha kettő vagy több óra birtokosa vagy, akkor sosem tudhatod, hogy mennyi a pontos idő, mert az óráid törvényszerűen és mindig egymástól eltérő időt fognak mutatni. Ha egy órád van, akkor sem tudhatod, hogy késik vagy siet. Egyedül az álló óra pontos, mégpedig egy nap, azaz 24 óra alatt pontosan kétszer. Sajnos így én sem tudom, hogy a grafika melyik mérése sikerülhetett pontosabban. Az önarckép 2008-ban 750 ezer forintos kikiáltási áron indult, most pedig 300 ezer forinton, igaz, hogy az azóta bevezetett becsértéke viszont az 500 és 750 ezer forint közötti sávot célozta meg. Apró, de szomorú érdekességként közlöm, hogy 2008 decemberében a 750 ezer forint 2907 eurót ért, míg 2017 tavaszán már csupán 2419 eurót adnak ugyan ennyi jó magyar forintért.

Ötödik

ripplronai_jozsef-feketekalapos_holgy_1893-55_aukcio_120.jpg

Rippl-Rónai József: Feketekalapos hölgy, 1893, vászon, olaj, 37,5 x 45 cm, jelzés és datálás lent jobbra: Rónai 93 – közölve: Virág Judit Galéria 55. Tavaszi aukció, 2017 május (kat. 120.)

A képhez Virágék írattak kísérő tanulmányt is, pedig ehhez a kivételesen szép műhöz korábban már született ihletett szöveg Bernáth Mária tollából. Az előzőekhez képest most fordított állásként, a festmény Kieselbachnál is szerepelt egykor, lásd. Kieselbach Galéria (29.) Őszi képaukció, 2005 október (kat. 62. Kalapos párizsi nő címen) Olvasva a művész monográfusának elegáns sorait-mondatait, számomra egyértelmű, hogy csak akkor lett volna értelme új szöveget íratni a képhez, ha lényeges gondolatot, fontos új adatot, vagy bármit sikerült volna hozzátenni Bernáth Marili írásához. A kép 2005-ben 5 millió forint kikiáltási áron indult, most 2017-ben pedig pontosan a duplájáért, míg a becsértékét 18 és 24 millió forint között állapították meg.

Hatodik

ripplronai_jozsef-wlassics_gyula_arckepe-55_aukcio_108.jpg

Rippl-Rónai József: Wlassics Gyula arcképe [datálás nélkül], papír, tus, 26 x 21 cm, jelzés lent jobbra: Rónai [ami a valóságban inkább csak Rón...] közölve: Virág Judit Galéria 55. Tavaszi aukció, 2017 május (kat. 108.)

Az aukció katalógusában, a képpel kapcsolatos nagyon fontos tudományos eredmény is helyet kapott. A mű korábban már állítólag szerepelt a művész egyik gyűjteményes tárlatán, (lásd. Rippl-Rónai 150' Emlékkiállítás, Kaposvár, "Agóra" Együd Árpád Kulturális Központ, 2011. augusztus 13 – december 31.) de ennek nyomát a kiállítás katalógusában nem leltem. Természetesen ettől még a kép nyugodtan megjelenhetett a tárlaton, mert aki már rendezett valaha ilyesmit, az pontosan tudja, hogy nincs és soha nem is volt olyan képbemutató, melynek, ha volt is nyomtatott (vagy kézzel írt) katalógusa, az pontos fedésben lett volna a valóban kiállított műalkotásokkal. Ilyen-olyan okoknál fogva a kiállításokat dokumentálni szándékozó nyomdai termékek (valamint az azokat létrehozó emberek), szerencsére sosem sérthetik meg és vívhatják ki az istenek haragját tökéletességükkel. Fogadjuk el tehát, hogy 2011-ben Wlassics Gyula portréja ki volt állítva Kaposvárott (erre vonatkozó információ, feltehetően megtalálható a kép hátoldalán). Ami viszont a fentebb említett felfedezést illeti, Virágék azt is jelezték aukciós kiadványukban, hogy a portrét korábban tévesen, James Pitcairn Knowles festő megnevezéssel sikerült reprodukálni a következő kötet 42. oldalán: Rippl-Rónai Emlékkönyv. Paris Anella visszaemlékezései Rippl-Rónai Józsefről, Szerkesztette: Horváth János, Kaposvár, 2008, 42. Ez tényleg tudományos szarvashiba, melynek korrekciójára egy aukciós katalógusban került sor. Meglehet, hogy a Rónai-mű iránt érdeklődő néhány vásárlójelölt arról is szívesen fogadott volna tájékoztatást, hogy ki volt Wlassics Gyula, de a remek jogtudós és politikus érdemeinek ismertetése helyett, most én is beérem annyival, hogy idemásolom a vonatkozó Wikipédia-szócikk elérhetőségét: https://hu.wikipedia.org/wiki/Wlassics_Gyula_(jogtud%C3%B3s) A Wlassics-portré egy szintén Rónai által rajzolt, hasonlóan sprőd, szálkás rajzolatú Ady-képmással (Rónai-MNG 1998, 449.) való összevetés alapján, véleményem szerint 1910 körülre tehető, de ez a feltételezés még korrekcióra szorulhat.

Hetedik

rippl_ronai_jozsef-kalapos_no_csokorral-30_184.jpg

Rippl-Rónai József: Kalapos nő csokorral, 1900-as évek eleje, papír, pasztell, 48 x 62,5 cm, jelzés fent balra: Rónai – közölve: Virág Judit Galéria 55. Tavaszi aukció, 2017 május (kat. 132.)

A női portré egyszer már kalapács alá került a Virág Judit Galéria 28. Tavaszi aukcióján 2008 májusában (kat. 184.) Ekkor 12 millió forintos kikiáltási áron aukcionálták, most 2017-ben viszont már csak 3 millió kikiáltási és 6-8 millió forintos becsértéken szerepelt. Az aktuális aukció leütési listája szerint, valaki ismét boldog tulajdonosának mondhatja magát, potom 7 millióért. A képhez tanulmány nem született, csupán egy halmozott idézet kíséri őt a katalógusban: "1892-ben, az első párizsi kiállításán Rippl-Rónai már önálló szellemű művész. Látomásszerű női arcképeiről írja Thiebaud Sisson a Les Temps-ban: "a semmiből formált fiatalasszony profilok oly könnyű kézzel formáltak, oly szubtilisan odavetettek, hogy az ember álomarcnak hiszi őket"." A francia szerzőt Horváth János idézte 1997-ben megjelent Rónai-monográfiájában (Horváth János: Rippl-Rónai, Debrecen, 1997, 27.) A francia kritikus megjegyzése, Rónainak nem a Kalapos nő csokorral típusú női arcképeire vonatkozott, hanem sokkal inkább az alábbiakhoz hasonlókra:

rippl_ronai_jozsef-voroskontyos_noi_fej_1891-11_73.jpg

Rippl-Rónai József: Vöröskontyos női fej, 1891, magántulajdon

rippl_ronai_jozsef_no_viraggal_1891_pasztell_papir_46x38cm_musee_d_orsay_paris_1.jpg

Rippl-Rónai József: Nő virággal, 1891, Paris, Musée d'Orsay

A Kalapos nő csokorral Virágék datálásánál valószínűbb születési ideje, körülbelül egy évtizeddel későbbre, inkább 1910 körülre tehető, a művész nagyszámú ismert női portréjával való összevetés eredményeként. Íme egy közelítő példa:

rippl_ronai_jozsef-csukly_karolyne_arckepe_1914-26_73.jpg

Rippl-Rónai József: Csukly Károlyné arcképe, 1914, magántulajdon

P.S. troutman kommentelő hívta fel a figyelmem, hogy a kép datálása pontosítható: 

kredenc.jpg

Rippl-Rónai József: Piacsek bácsi a fekete kredenc előtt, 1906, magántulajdon

A festményen pontosan kivehető a Kalapos nő csokorral. Mivel Rónai nem a falon ábrázolta, mint a többi képet a képben, hanem csupán a tálalón lévő tárgyak közé helyezte, így gondolom friss mű lehetett. Valószínű születési dátuma így: 1906

Nyolcadik

100_9828.JPG

Rippl-Rónai József: Vörös hajú párizsi modell, 1892, papír, pasztell, 45,5 x 37,5 cm, jelzés és datálás lent jobbra: J. R. Rónai 1892 – közölve Kieselbach Galéria 55. Tavaszi képaukció, 2017 május (kat. 176.)

A kép hátoldalán több kiállítási etikett és egyéb nyomtatott cédula található. Ezek közül az egyik a művész 1902-es budapesti Merkur-palotában rendezett kiállítására utal. Sajnos az ehhez a kiállításhoz tartozó papírszeleteken lévő számok nem egyeznek a katalógusban szereplő képszámokkal, így a művek azonosítása meglehetősen nehézkes. S bár a kép hátoldalán egy olyan cédula is található, amelyen a "Lóth tanulmány" felirat olvasható, ilyen képcím az 1902-es tárlat katalógusában fellelhetetlen. Csupán találgatni lehet, hogy a feltehetően Lóth és leányai kompozícióhoz készült női akt-tanulmány, talán a Vöröshajú nő (kat. 282.), a Fürdés előtt (kat. 275.), a Mosakodás (kat. 298.), vagy esetleg a legkevésbé informatív Színes rajz (kat. 284.) képcím mögött rejtőzhet. A Művészet című folyóirat, 1903 elején leközölt egy listát "Vásárlások Rippl-Rónai József különkiállításán" címmel. Ebben 32 olyan művet soroltak fel, melyeket budapesti gyűjtők vásároltak meg a tárlat anyagából. Ezek között szerepelt sorszám nélkül a Vörös hajú meztelen nő címen egy pasztell, mely ekkor Révai Ödön tulajdonába került. Ez a kép esetleg azonos lehet a most Kieselbachnál felbukkant pasztellel. Bár a Kieselbach-katalógus úgy tünteti fel a hátoldalon lévő másik, 149-es számot viselő cédulát, hogy az szintén a már említett Merkur-palotás kiállításhoz tartozik, de nem. Ha Révai 1902-ben megvásárolta a képet, akkor a másik kiállítási etikett, nagy valószínűséggel korábbi kell hogy legyen 1902-nél. Megnézve, hogy 1902 előtt milyen nagyobb, százas nagyságrendű művet kiállító önálló gyűjteményes tárlata volt Rónainak, azonnal felmerül a következő: Rippl-Rónai József impressziói 1890-1900, Budapest, Royal Szálló, 1900. december 22 - ? Ezen a tárlaton a művész 203 művét mutatta be és közöttük, 188. sorszámon szerepelt egy Vöröshajú nő címet viselő mű. Ez a katalógus sajnos nem tünteti fel a kiállított műveknek sem a méretét, sem pedig a technikáját, így csupán feltételezhető, hogy a most Vörös hajú párizsi modell címen aukcionált mű, egykor a Révai Ödön gyűjteményébe került Vörös hajú meztelen nő című képpel azonos.

Kilencedik

100_9838.JPG

Rippl-Rónai József: Somogyi táj (kárpitterv), [datálás nélkül], papír, ceruza, [akvarell], 20 x 33 cm, jelzés lent jobbra: ligatúrás RR monogram – közölve Kieselbach Galéria 55. Tavaszi képaukció, 2017 május (kat. 56.)

Szép kis rajz.

100_9846.JPG

kisroka_hatterkep.jpg

Ez a róka pedig szignót néz.

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rumnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr5012536031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

troutman 2017.05.24. 08:06:39

Poszt hegyek.:)

A Kalapos nő csokorral datálása viszont pontosítható, a kép - vagy legalábbis a kompozíció - feltűnik az 1906-os, Piacsek bácsi fekete kredenc előtt-ön.

RumNapló 2017.05.24. 11:15:39

@troutman: tökéletes találat, köszönöm, beillesztem a helyére