HTML

Blogomat azért hoztam létre, hogy tájékoztassak minden érdeklődőt a budapesti festményaukciók kínálatában felbukkanó, számomra különösen érdekes műtárgyakról. Teszem ezt azért, mert úgy gondolom, hogy mind a gyűjtőknek, mind pedig a művészettörténészeknek, valamint minden érdeklődőnek szolgálhatok alkalmanként érdekes vagy megfontolandó információval.

művészettörténeti, műkereskedelmi jellegű információk közlése az érdeklődők számára

Bejegyzések

Friss topikok

  • kovacs bela: Kedves Attila, reg nem volt uj bejegyzes, talan annak köszönhetöen, hogy az utobbi idöben aktiv m... (2022.12.14. 19:06) K-52 (aukciók, emberek, tehenek)
  • Sultánnagy: Kedves Rum Attila! Olvastam az ön ellen felhozott idézőjelben kifogásokat miszerint nincsen művész... (2019.12.27. 19:12) Diploma nélkül
  • annol: Üdvözlöm! Talán Tóth Gyula (Szatmárnémeti, 1891 - Szatmárnémeti, 1970) festette? A holnapi Báv au... (2019.05.13. 10:06) Amikor Albert Gleizes elcsúszott egy szappanon
  • RumNapló: @futyi: ez bizony érdekes, köszönöm a hozzászólást (2018.09.25. 00:13) A Fehér szoba vérmentes titkai
  • Rajna Balint: a 101-es tétel pedig Bognár Árpád Képcsarnokos meghívója 1965-ből a Dürer-terembe. Így jobban érth... (2018.05.12. 11:33) Elfogtam egy hirdetést

Címkék

8000 problémás kép a Vaterán

2014.06.10. 23:49 RumNapló

 

Érdekes kísérletet végeztem a Vaterán, amely jelenleg a legnagyobb látogatottságnak örvendő magyar internetes aukciós oldal. Ennek megfelelően itt található a leggazdagabb választéka a neves és kevésbé neves magyar művészeink hamisítványainak is. Persze nem minden kép hamis a Vaterán, csak mondjuk, durván minden százból kilencvennyolc. Tegnap megnéztem az aktuális Czigány Dezső, Bernáth Aurél és Vaszary János kínálatot. Czigánytól eladó képet nem találtam, Bernáth öt, míg Vaszary kettő darab érdekességgel képviseltette magát. Egy aukcióra bocsátott Vaszary-grafikáról fotó alapján nem mertem véleményt nyilvánítani, de a többi említett mind, egytől-egyig ordas hamisítvány volt, még a felületes vizsgálaton sem juthattak tovább. Próbaképpen valamennyi eladónak a következő levelet írtam: – A kép hamisítvány. Mint Bernáth Aurél (Vaszary János) monográfusa, kötelességem felhívni a figyelmét, hogy az ön által jóhiszeműen Bernáth (Vaszary)-műként aukcióra bocsátott festménynek semmi köze a művészhez. Tisztelettel: Rum Attila művészettörténész – Az első válaszoló az Evike22 felhasználónévre hallgató személy volt, aki a következőket írta: Köszönöm, én nem értek hozzá, és nem is vállaltam garanciát és 1ft-ra tettem. Köszönöm. – Rögtön az alábbi kérdést intéztem Evike22-höz: – Értem, viszont akkor hogyhogy még mindig fent van a kép? – Erre érkezett Evike22 már kicsit ingerült válasza: – Úgy, hogy oda van írva, hogy nem volt bevizsgálva, ezzel meghagyva azt a lehetőséget, hogy mindenki ennek tudatában dönt. Amint látja nincs is érdeklődés, majd valaki elviszi a keretért. Remélem ilyen üzenetet még vagy 8000-t elküldött, mert ennyi kép problémás. – No, pont erre vártam és számítottam, hogy lesz a delikvensek között legalább egy, aki dühében elszólja magát. Nem késlekedtem a válasszal: – Tisztelt Evike22! Igaza van, még vagy 8000 ilyen problémás kép van a Vaterán, de én csak azoknak küldtem el a figyelmeztető üzenetet, akik olyan festő hamis művét próbálják meg eladni, akikről könyvet írtam, akikkel évtizedek óta foglalkozom és akiknek elismert szakértője vagyok. A válaszából nyilvánvalóvá vált, hogy Ön nem jóhiszeműen árulja ezt a tárgyat. Ha 1 forintot fizet érte valaki, maga akkor is becsapja őt. Ma, egyelőre Magyarországon ennek nincs büntetőjogi vonzata, de remélem, hogy ami késik, az nem múlik. Arra azért kíváncsi lennék, hogy honnan származik a 8000 problémás képpel kapcsolatos információja? – Evike22 válasza (aki még mindig nem érti, hogy csőbe húzták):Felnőtt emberek licitálnak, akik el tudják dönteni, hogy mit vesznek meg. – S ezzel együtt Evike22 a válasz lehetőségét is megakadályozva tiltólistára tett, ami azt jelenti, hogy sem licitálni (pedig az eddigiek alapján nagyon szerettem volna!), sem pedig üzenni nem tudok neki. Természetesen nekem ennyi bőven elég is volt, mivel csak ehhez a cikkhez gyűjtöttem muníciót.

Még egy indító levelemre érkezett válasz, de annak HORANY_a fedőnevű szerzője Evike22-nél lényegesen elegánsabban kezelte a problémát. Csupán annyi írt, hogy – Köszönöm. Módosítva! – És valóban, az addig Vaszary János: Kikötő címen futó tétel módosítva lett Vaszary jelzéssel: Kikötő címűre. HORANY_a így frappánsan ki is oldalazott a hamisítványt áruló orgazdai körből. A mosojal; tacsi54; Mikul050 és kalmaralexander72 álnevű egyének nem is méltattak válaszukra, nemes egyszerűséggel törölték a levelemet, mintha soha meg sem írtam volna.

De senki se gondolja, hogy itt általában és valóban filléres képekről van szó. A mosojal által árult hamis Vaszary János: Hölgyek a kertben 328.000.- forintos fix áron szerepel - ő is hozzáteszi az aukciót kísérő szövegben, hogy "Eredetiséget igazoló dokumentációval nem rendelkezem, az árban jelezve!" Tehát mosojal szerinte az teljesen rendben van, hogy ilyen összegért kétes képet árul. A kínos történetben apróbb mosolyokra is alkalom nyílik, mert például mosojal azt is megjegyzi, hogyha valaki nem jelentkezik az általa leütött képért, akkor: "Egy hét után az árút ismét felteszem és a transz-akciót negatívnak értékelem." Hát ez valóban inkább nevezhető "transz-akciónak", mint tranzakciónak. kamaralexander72 kerek 450.000.- forintra tartja "Bernáth Aurél Szamárháton című, általa monumentálisnak nevezett festményét, mely egyáltalán nem nevezhető szerény összegnek egy monumentális hamisítványért. A kép eredetijét néhány évvel ezelőtt aukcionálták Budapesten. 77kackac cím nélküli Bernáth-hamisítványáért 299.000.- forintot kér; tacsi54 szintén kampó Bernáth Asztali csendéletét pedig 280.000.- forintos villámáron lehet megszerezni. De van szerényebb versenyző is: Mikul050 csupán 10.000.- forintra taksálta Bernáth Aurél: Badacsony és a Balaton című "remekét".

Körülbelül egy évvel ezelőtt már írtam egy figyelmeztetést a Vatera vezetőségének, melyben felvetettem, hogy esetleg valamit illene kezdeniük azzal a problémával, hogy hamis műalkotások tömegével csapják be az oldalukat látogató széles tömegeket. A közvetítésükkel eladott műtárgyak után pedig senki sem fizeti be a Hungart felé járó 4%-nyi adót, így folyamatos jogsértést követnek el. Válaszra sem méltattak. Tanulság?

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rumnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr626294220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kállay Kotász Zoltán 2014.06.17. 17:40:34

Tisztelt Rum úr!

A problémára már én is igyekeztem rámutatni, bár humoros formában, és így talán kevésbé egyértelműen és hatékonyan, mint ahogy Ön itt megtette.

ligetmuhely.blog.hu/2012/12/11/kotasz_zoltan_a_suru_filler_kora

Minden jót kívánok, üdvözlettel,
Kállay K. Zoltán

RumNapló 2014.06.17. 18:57:42

Kotász Úrnak a Ligetben megjelent írását mindenkinek el kell olvasni, aki idetévedt. Olyan friss és jó humorú pamflet, erről a dögletesen fülledt és rohadt témáról, ami példa nélkül álló és egyben példaértékű is. Nagyon jól szórakoztam, igazán önfeledt pillanatokkal ajándékozott meg. Köszönöm. Lassan amúgy is csak a humor marad nekünk, modern szabotőröknek, akikben valami jobbító szándék még fellelhető, úgyhogy éljen a stand up, éljen a vicc, éljenek a humorbombák!!!

stim 2014.09.25. 20:57:22

Egyáltalán nem örülök, hogy hamisítványokkal vernek át embereket de azt hadd kérdezzem meg, hogy egy magántulajdon eladása után miért is kellene a Hungartnak 4%-ot fizetni? A korábban említett festők milyen jogi kapcsolatban álltak ezzel az intézménnyel?

Vagy ez olyan mint az illeték lakáseladásnál? Valakinek van tulajdona és ha azt eladja akkor megjelenik egy vámszedő akinek semmi köze nincs az adott magántulajdonhoz?

RumNapló 2014.09.25. 21:58:18

Kedves stim! Úgy tudom, hogy a 70 évnél nem régebben elhalálozott művészek után, a családtagoknak jár az eladott művek alapján valahány százaléknyi jogdíj. Ezt szedi be, majd osztja újra a Hungart, melynek tevékenysége bizonyosan hagy maga után kívánnivalót. Az erre vonatkozó jogszabályt természetesen meg lehet változtatni, aki nem ért vele egyet, az lobbizzon ellene, vagy tüntessen, vagy lehet kezdeményezni a témában társadalmi vitát. üdv

RumNapló 2014.10.28. 22:46:17

Nagyon szép találat, köszönöm! valahol, tudom hogy láttam a kép eredetijét, de hirtelen nem ugrik be. Ha megtalálom, akkor felteszem a blogra mindkettőt. Üdv

nyolcak 2014.11.04. 00:11:08

Semmiféle művészettörténeti végzettségem sincs, de szeretek művtört. szakkönyveket olvasni, illetve sokat Vaterázok. Mint ahogy azt leírtam, nem értek hozzá, de valahogy az az érzésem, hogy ez egy elég gyenge "Mednyánszky". Még az sem lenne furcsa, hogy négy ember licitált rá, és feltornázták az árát, de kérem, azt magyarázza el, hogy hogyan lehetséges, hogy egy ilyen művet 14-en figyelnek?
antik.vatera.hu/festmeny/eletkep/mednyanszky_laszlo_1998965423.html

RumNapló 2014.11.04. 00:47:20

üdv nyolcak! a válasz sajnos túllépné a lehetséges keretet, de röviden annyit, hogy sok a kókler, de még több a hülye - amikor ezt írom, akkor épp 17 ember figyeli azt az aukciót, amit megjelölt, de fogalmam sincs, hogy mire számítanak - lehet, hogy az orosz rulett egy speciális fajtáját gyakorolják, üdv, rum

RumNapló 2014.11.06. 21:49:07

pontosan látja, a kép valóban hasmis, bár abba a kategóriába tartozik, amikor a kép eredetileg nem hamisítási szándékkal, Czigány-műnek készült, csak valakinek a képét utólag hamis szignóval látták el - ha ez a szignó lekerülne róla, akkor még lehet, hogy valakinek az eredeti képe válhatna belőle - a képnek még van esélye

troutman 2015.07.28. 20:47:21

HORANY egy igazi úttörő. Már akkor Nemes-Lampérth rajzokat árult a vaterán, amikor még alig volt fenn hamis kép.:D

(Hiánypótló a blog. Ma találtam rá, eddig visszafelé haladtam, de azt hiszem elkezdem az elejéről.)

Mihály Tibor 2017.01.24. 21:39:35

Tisztelt RumNapló,Tisztelt Rum Attila !
Lehet,hogy már a megkésett idő miatt okafogyott lesz a hozzászólásom a témához,de mivel részben érintetnek érzem magam mint vásárló,így teszek egy próbálkozást a hozzászóláshoz.
Először is hadd jegyezzem meg,hogy nagy szerencse,hogy a hazai hamisítók nem professzionálisak,így anyagvizsgálat nélkül egy egyszerű szemrevételezés alapján lehet dönteni,de természetesen kell ehhez a megfelelő tapasztalattal rendelkezni.
25 éves képzőművészeti tapasztalattal rendelkezek és 20 éve kezdtem a gyűjteményem alapjait lerakni azzal,hogy az első években régi kiállítási katalógusokat,dokumentumokat,fotókat,kéziratokat gyűjtöttem,Így a már ezres nagyságrendű ritka és hiánypótló adatokkal kellő képen lehetett egy-egy képet beazonosítani.Gyűjteményem törzsanyagát szakmámból és a cégem során elvégzett műemlék házak és lakások felújításán keresztül jutottam,becsülettel és alázattal.Az évek során sok rejtett és ismeretlen gyűjteményt vagy néha egy-egy festményre vagy rajzra találtam legtöbb esetben csak véletlenszerűen.A tudásomat nem kihasználva a tulajdonosokat nem használtam ki,sőt a legtöbb esetben segítettem az alkotások kilétét és a valódi értékük megállapítására,ami sok esetben segített a tulajdonosok anyagi helyzetén javítani.De volt példa mikor írói és művészettörténész hagyatékot az örökösök a konténer sorsára szántak,amit nekünk kellet elvégezni,de persze minden megmenekült.De volt példa,hogy egy nagyszerű czóbel festményt csak úgy lezseren nekem adták, mondván "úgy is sötét,nem illik a lakásba" (szó nélkül és örömmel vittem).
Ezeket csak azért írtam mert kapcsolódik a témához.
Tehát a Vatera! Tapasztalati háttérrel könnyű és egyben tanulságos és szórakoztató,de néha dühítő és bosszantó.
A Vatera és eleve az internetes aukciók kezdetétől foglalkozok a témával és így nagy tapasztalatom van.Én egyszerűen kezdtem,mikor láttam egy új eladónál egy ismert vagy beazonosítható eredeti művet,úgy már eleve biztos licittel(legtöbb esetben a kép valós értékének a töredékéért)vettem meg és azonnal személyes átvételt kértem.Így megismertem az eladót,a kép vagy műtárgy eredetét és természetesen a még fellelhető további alkotásokat és gyűjteményeket.Így jutottam el több Pécsi,Szegedi,Kaposvári..stb gyűjteményhez ,örököshöz és volt eset,hogy közvetlen a művész unokái értékesítek ilyen
módon.A bizalmat és a kapcsolatot megtartva így ez már közvetlen vásárlás lett számomra.De nem csak a művek,hanem a keletkezésük az út amit bejárt és a rengeteg történet,ez ami lenyűgöz.
De megint elkanyarodtam a témától.Tehát a Vatera:
A hamisítás és az eladók(tiszteségtelen)szempontját nézve.
A lényeg,hogy tisztában vannak azzal,hogy a termék hamis,de játsszák a tudatlant ami eladásnál néha jól jön mert aki nem tapasztalt az azt hiszi,hogy nem tudja,hogy mit ad el az eladó.(viszont ez tévedés mert ez az eredetiséget nem támassza alá,sőt!)
A hamisítás lehet(festmények és grafikák):
-Másolat
-Átszignózás (hasonló vagy akár stílusban teljesen eltérő kép átszignózása)
-Az ismeretlen nem szignált kép szignálása a kívánt művész nevével.
-Hasonló stílusban festés (ez a ritkább,mivel több kritériumnak kell megfelelni.)
-Élő tanult vagy jó képességű művész felbérelése hamis képek elkészítésére. Stb...
Az eladók:
-Több felhasználó néven futnak,így saját termékét tudja favorizálni és az árát kellő képen felverni (persze erre kell legalább egy ismeretlen nem hozzáértő vagy egy balek,hogy belemenjen a licitharcba)Több alkalommal látni hogy a nyakán maradt a termék mert nem értékelte saját magát vagy túlzottan örült és elismerően dicsérte önmagát.
Sok olyan tényező van ahol ugyan az az eladó fut több néven pl.: a fotó háttere ,szőnyeg,parketta stb..
Viszont eredeti kép esetében is meg van,hogy az eladó saját képére licitál más néven.Ebben az esetben be kell határolni,hogy mennyit szánunk a képre vagy esetleg azonnal kiszállunk.És még sorolhatnám a meglepőbbnél meglepőbb eseteket és tapasztalatokat.De ennek ellenére nekem jó tapasztalataim vannak,persze tapasztalat nélkül ez nem lenne ilyen egyszerű.Rengeteg(sok száz) felhasználót és köztük a fent említett eladókat is beleértve tudom ,hogy mit művelnek.Magam is jeleztem a Vatera csapatának bizonyítékokkal alátámasztva és szerencsére sokat sikerült kitiltani percek alatt.A művészeti,képzőművészeti részen ahol akár százezer forintos nagyságban cserélnek gazdát a művak talán 15-20 stabil és megbízható eladó van.A Vatera csapatának jeleztem,hogy fel kellene állítanuk egy kisebb (2-3)fő, akár külsős hozzáértő vagy szakértő csapatot, hogy úgymond előszűrjék az alkotásokat.A válaszuk az ötletre részben pozitív volt,viszont kétségük támadt,hogy így felelősséget kellene vállalniuk.(hát igen valakinek szükséges,még mindig jobb mint a károkozás és a piac nagymértékű rontása.)A Darabanth online árverezési oldal már személyesebb és nyitottabb volt,hiszen gondok ott is vannak,de a bizonytalanságot ott úgy is kezelik.De sajnos még van min változtatni ezen a piacon.Köszönöm a figyelmét!

Mihály Tibor 2017.01.25. 13:43:54

Tisztelt Attila !
Köszönöm a visszajelzést és a meghívást.Feltétlen fontosnak tartom,hogy személyesen tudjunk beszélni és hogy a hazai művészetünk hiányosságait kisebbre szűkítsük.Több eseményen volt már egymáshoz szerencsénk,de én csak csendes szemlélődő és a végletekig a háttérben maradó szerepet töltök be.Sokan vannak ezen a vegyes és kicsit fura,de mégis csodás,összefoglaltan művészeti életben akik inkább szeretik előtérbe helyezni magukat és így felhívni magukra a figyelmet.Külső szemlélőként figyelem ahogy az érintettek miként könyökölik ki egymást,több esetben a saját tudatlanságukat előtérbe helyezve.Legutóbb az itthon "legrangosabbnak"mondott művészeti újságnak kellett írnom,hogy távol állnak az igazságtól,de a mai napig még válaszra sem voltak képesek.Tudom,hogy mi történik a háttérben,de az objektív tájékoztatást már ideje lenne előtérbe helyezni.Az Ön munkásságát és a hozzáértését mindenféleképpen csak elismeréssel tudom méltatni.Ismételten köszönöm a meghívást és ahogy az időm engedi keresni fogom az időpont egyeztetése érdekében,de kérem Ön is keressen,hiszen az információcsere és a kapcsolattartás az egyik legfontosabb.Addig küldök egy apró érdekességet a gyűjteményem legújabb darabjából.Üdvözlettel:Mihály Tibor
Mikola András Párizsi Vázlatfüzete /részlet/ 1905-1906 bővebben e-mailben.(fotók)
süti beállítások módosítása