Csak néhány ember tudja, hogy „mit tettem tavaly nyáron”, de most elárulom a többieknek is. Írtam három tanulmányt, melyben a hazai festészet szempontjából három fontos alkotással foglalkoztam. E képek közül eredetileg egyik sem hamisítványnak készült, de az idők során mégis hamisítványokká váltak. Hogyan lehetséges ez? Ezt próbáltam bemutatni a három szövegemben, melyek közül az egyik, Szúrópróba – Berény kontra Czóbel címen meg is jelent nyomtatásban az Artmagazin 2013. évi 10. számában. Egy sorozatot próbáltam indítani, így a cikk a Műkereskedelmi rejtvények-sorozat 1. darabjaként jelent meg. A lap főszerkesztőjével Topor Tündével való beszélgetéseink során egyértelművé tettem a szándékomat, hogy kizárólag akkor bocsátom az írásomat közlésre, ha mindhárom megjelenhet, lehetőleg egymást követő számokban. Csak abban tettem engedményt, hogy a megjelenés sorrendjét bíztam a főszerkesztőre. Az első írás meg is jelent, majd hosszú néma csendek és ügyes kitérő manőverek után kénytelen voltam rájönni, hogy a folytatásra hiába várok. Kérdésemre, hogy miért ilyen inkorrektül kezeli ezt az ügyet, a főszerkesztő eljátszotta a nagy sértődöttet, mintha nem éppen ő lett volna az, aki megszegett egy szóbeli megállapodást. Mivel kapcsolatunk megszakadt, sajnos nem tudom az igazi okát, hogy a másik két tanulmány miért került tiltólistára az Artmagazinnál. Talán egyszer erre is választ kapok. Minden esetre úgy döntöttem, hogy akkoris leközlöm ezeket a tanulmányaimat, ha máshol nem megy, akkor a saját blogomban. Az első egy eredetileg Mikola András által festett képről szól, mely Barki Gergely kollégám „jóvoltából” ma már Czóbel Béla remekműveként futja köreit hazai és külföldi kiállításokon. Írásomban bemutatom, hogy miképpen vált Mikolából Czóbellé a kép és arra is válaszokat-bizonyítékokat keresek, hogy miért megkérdőjelezhetetlen számomra, hogy ezt a művet igazából ki is festette. Az alábbi festmény a tanulmány megírása óta is szerepelt, Czóbel Bélának attribuálva (B.G. által) a párizsi Musée d' Orsay Allegro Barbaro. Béla Bartók et la modernité hongroise 1905-1920 című kiállításán 2013 októbere és 2014 januárja között.