HTML

Blogomat azért hoztam létre, hogy tájékoztassak minden érdeklődőt a budapesti festményaukciók kínálatában felbukkanó, számomra különösen érdekes műtárgyakról. Teszem ezt azért, mert úgy gondolom, hogy mind a gyűjtőknek, mind pedig a művészettörténészeknek, valamint minden érdeklődőnek szolgálhatok alkalmanként érdekes vagy megfontolandó információval.

művészettörténeti, műkereskedelmi jellegű információk közlése az érdeklődők számára

Bejegyzések

Friss topikok

  • kovacs bela: Kedves Attila, reg nem volt uj bejegyzes, talan annak köszönhetöen, hogy az utobbi idöben aktiv m... (2022.12.14. 19:06) K-52 (aukciók, emberek, tehenek)
  • Sultánnagy: Kedves Rum Attila! Olvastam az ön ellen felhozott idézőjelben kifogásokat miszerint nincsen művész... (2019.12.27. 19:12) Diploma nélkül
  • annol: Üdvözlöm! Talán Tóth Gyula (Szatmárnémeti, 1891 - Szatmárnémeti, 1970) festette? A holnapi Báv au... (2019.05.13. 10:06) Amikor Albert Gleizes elcsúszott egy szappanon
  • RumNapló: @futyi: ez bizony érdekes, köszönöm a hozzászólást (2018.09.25. 00:13) A Fehér szoba vérmentes titkai
  • Rajna Balint: a 101-es tétel pedig Bognár Árpád Képcsarnokos meghívója 1965-ből a Dürer-terembe. Így jobban érth... (2018.05.12. 11:33) Elfogtam egy hirdetést

Címkék

Műhiba a Mű-Teremben

2014.11.20. 23:27 RumNapló

Az erősen hatásvadász cím többszörös pontosításra szorul. Én így pontosítok: pont. - Viccet félretéve, valóban szükséges a korrekció, mivel egyrészt az egykori Mű-Terem Galéria ma már a Virág Judit Galéria és Aukciósház nevet viseli, másrészt pedig az alább következő, műhibának is becézhető malőrért az aukciósházat (nevezzék akárhogy éppen) nem terheli felelősség. Virágék a legjobb tudásuk szerint és a legteljesebb jóhiszeműséggel jártak el, amikor 2013 tavaszán aukcióra bocsátották a következő festményt:

ripplronai_jozsef-kaposvari_temetes_(temetnek)_1903_-43._aukcio_96 (1).jpgVirágék sorrendben 43. 2013 tavaszi aukciójának katalógusában a következő adatok társaságában jelent meg ez a kép: 

szöveg és genthon fotó.JPG

Tehát, a képet valamikor megkurtították, azaz valahogy egy kicsit megkurtult (valószínűleg most írtam le először és utoljára ezt a fura magyar kifejezést), de a mellékelt szöveg szerint azért a festmény látszólag nagyon eredeti és roppantul örül mindenki annak, hogy ennyi is megúszta belőle. Nagyon érdekes és egyben kerek is lenne ez a történet, ha véletlenül, de tényleg majdnem tévedésből és minden hátsó szándék nélkül, pár éve, amikor épp valamelyik kiállításunkhoz gyűjtöttük a hozzávalót, a volt Magyar Nemzeti Galéria egyik raktárában, hát nem ezt a Virágéknál fekete-fehérben közölt képet fotóztam le eredetiben és nagyon színesben? Íme: 

rónai mng (2).JPG

Tehát a kép létezik, nem kurtult, nem csökkent, nem rövidült egy jottányit sem! Adatai a következőek: Rippl-Rónai József: Temetnek, vászon, olaj, 50,3 x 70 cm, jelzés lent jobbra: Rónai, Magyar Nemzeti Galéria leltári szám: 3815.

És pontot is tehetnénk a történet végére, ha nem járna különleges tanulsággal. A Genthon István által lajstromba vett Rónai-olajkép tehát nemcsak hogy létezik, de éppen annak a közintézménynek a raktárában lapul, amelynek adatait és archív dokumentumait a Virág galéria, ismét hangsúlyozom, vétlenül felhasználta. A helyzet az, hogy évtizedekkel ezelőtt, már régestelen régen nemcsak digitalizálni kellett volna Magyarországon a köztulajdonban lévő műtárgy állományt, mely tehát szó szerint a köz tulajdona, tehát mindenkinek valamilyen módon részesülnie kellene belőle, de mindennek valóságos közkinccsé is kellett volna már régen válnia. Tehát nemcsak digitalizálni, hanem mindenki számára a neten elérhetővé, csodálhatóvá és kutathatóvá kellett volna tenni. Amit más kultúrállamok már régen megcselekedtek, mert "megkövetelte a haza", az nálunk éppen sehol sem tart. A normális ugyanis az lenne, hogy ha beütném a Googleba, hogy "rippl-rónai magyar köztulajdon", akkor szépen kilistázódna nekem az összes Rónai-mű (grafika, sokszorosított grafika, festmény, stb), de mind, az összes létező és tudott adatával együtt. Ez mindenki érdeke lenne, nemcsak a belterjes művészettörténész szakma profitálna ebből, de a társtudományok képviselőitől kezdve a műgyűjtőkig mindenki számára hasznos és megkerülhetetlen adatbázisként élne és virágozna. 

Ha ez a sajnálatos módon nem létező adatbázis Virágék számára hozzáférhető lett volna 2013 tavaszán, akkor sosem aukcionáltak volna egy „kriplit” (copyright G.Z.) Rippliként. Mert ezt a szolgai másolatot, mely a blog első képeként megjelent, bizonyosan nem festhette maga a mester. Mégpedig azért nem, mert egy csöppet sem lett volna számára érdekes. Az elég nagy művészek sosem másolták és ma sem másolják saját képeiket. A tetemes készpénzzel való kecsegtetés kiválthatott és teheti ma is, hogy a művész esetleg némi változtatással megismétli korábbi kompozícióját, de az újabb variáció apróbb-nagyobb részletekben mindig el fog térni az első példánytól, mert fura módon, az igazán nagy mesterek, egyszerűen képtelenek szolgaian hű másolatok készítésére. Ez van, pont.

És még valami. Van egy tippem, hogy ki lehetett az a kópé, aki elkövette a csínyt.

martyn flema önarca.JPGMartyn Ferenc: Turbános önarckép, 1922, vászon, olaj, 59 x 46 cm, jelzés és datálás lent jobbra: Martyn 922 – Közölve: Kieselbach Galéria és Aukciósház (39.) Téli képaukció, Budapest, 2008. december (kat. 135.)

Tudjuk, bár tettenérés híján inkább csak véljük, hogy a Rónai mellett gyerekként inaskodó Martyn Ferenc nem érte be annyival, hogy tördelje a festékeit és előkészítse a vásznait, azaz messziről csodálja mestere géniuszát, de ebből a tortából magának is szeretett volna egy szeletet kihasítani. Így azután inkább művészi hiúságból, mintsem piszkos anyagiaktól indíttatva, éppen annyi Rónai-hamisítványt készített, amennyit csak tudott. Nézzék meg ezt a portrét. Számomra Martyn az öntudatos hamisító prototípusa. Aki 23 évesen ilyen fantasztikusan flottul tudott festeni, aki fiatalon ilyen megvetéssel vegyes csodálattal szemlélte önmagát, az vajon hogy nézhetett másra és a körülötte lévő világra? Valami olyan elemi gőg, sértettség és a saját zsenialitásába vetett megingathatatlan hit sugárzik a képről, mely egyedülálló  a magyar festészetben. Mintha az "angol beteg" és egy találomra választott indiai maharadzsa nemlétező nászából kelt volna életre ez a fura dandy. Lehet, hogy valóban át kellene írni ezt a magyar művészettörténetet, de nem úgy, ahogy azt Kieselbach Tamás próbálja lankadatlan és mohó igyekezettel. 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rumnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr436918741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

annol 2014.11.21. 18:45:45

Hát... Szóval...
Azért halkan megkérdezném, hogyan lehetséges, hogy az aukciósház tisztelt szakértőinek figyelmét elkerülte a festményen, és a fekete-fehér fotón jól látható sok apró eltérés...

RumNapló 2014.11.21. 18:56:08

picike volt a fotó, meg kevés volt az idő, meg annyira örülhettek neki, hogy megtalálták, hogy már nem is vizsgálták tovább - van ilyen

RumNapló 2014.12.02. 17:23:19

Kedves Pl....... Edit! A találat olyan elegáns és frappáns, hogy mindenképpen szerét fogom ejteni a vele való foglalkozásnak. Köszönettel Rum Attila

horvanos 2015.01.22. 00:35:52

A "csonka Rippl-Rónai temetés" szerintem is hamisítvány. A tettes, aki ennyire jó technikával lemásolta, csak a fiatal Martyn Ferenc lehet. Takáts Gyula leírta (1982-es naplójában), hogy Lazarine személyes mondta el neki 1940 körül a Mester és tanítvány (egyik) összetűzésének okát: hamisítási ügy.

RumNapló 2015.01.22. 10:07:43

Köszönöm, ez a ritka és jól használható adatok közé tartozik. Meg tudná adni a Takáts-kötet címét? üdv rum

horvanos 2015.01.23. 00:50:12

A "Somogy" folyóirat 1982-es évjárata folyamatosan közölte Takáts Gyula naplóját. Az egyikben találtam egy Rippl-Rónaira vonatkozó rövid bekezdést. Meglepő dolgot közöl Rippl-Rónai szerelmi ügyeinek egyikéről. Majd áttér Lazarine-ra és a Martyn fiúkra. Ott írta le Pubi bűneit.

horvanos 2015.01.23. 01:10:07

Tudni kell, hogy Lazarine 1947-ig élt Kaposváron a Róma-villában. Takáts Gyula költő, aki 1951-től a Rippl-Rónai Múzeum igazgatója lett, bejáratos volt hozzá. Az 1920-as évek végén még ő is festőnek készült, s Rippl-Rónai korrigálta a rajzait. Megismerkedett ott Martyn Ferenccel is. Az 1940-es években Lazarine-nál járva, arra a kérdésre, hogy a fogadott Martyn gyerek közül, Ferenc jár-e még a Róma-villába, azt a választ kapta, hogy csak az orvossá lett Róbert jár gondozni őt. Pubi (Ferenc) képhamisítás és egyéb konfliktusok miatt már régóta nem.
Martyn az 1960-as években leközölt egy Rippl-Rónairól készített emlékírását a Jelenkorban, egész más színben előadva a "lebukását." Szerinte csak jóhiszemű tanítvány volt. Elmondja, hogy egy jól sikerült Martyn - Rippl kép felfedezésekor azt parancsolta "Józsi bácsi", hogy hagyja abba az utánzást, melyet sokáig hasznosnak tartott, de most már keressen saját utat. -Ezért a szakításért Martyn az írásában hálával emlékezett vissza.

Visszatérve a "Temetésre", Rippl-Rónai nem süllyedt le saját képének lemásolására. A Munkácsy képek másolásáért is nagyon megrótta egykori önmagát. Lásd: Emlékezései.
Takáts és Martyn későbbi kapcsolatát követve, feltűnt az ambivalens jellege.
süti beállítások módosítása