HTML

Blogomat azért hoztam létre, hogy tájékoztassak minden érdeklődőt a budapesti festményaukciók kínálatában felbukkanó, számomra különösen érdekes műtárgyakról. Teszem ezt azért, mert úgy gondolom, hogy mind a gyűjtőknek, mind pedig a művészettörténészeknek, valamint minden érdeklődőnek szolgálhatok alkalmanként érdekes vagy megfontolandó információval.

művészettörténeti, műkereskedelmi jellegű információk közlése az érdeklődők számára

Bejegyzések

Friss topikok

Címkék

Szúrópróba 1.0 - III/2. rész

2015.02.03. 21:37 RumNapló

Jóhír ide, jóhír oda, amit elkezdtem, azt nem hagyom felébe-harmadába. 

64-7-3.jpg                                Emlékeztető  e tanulmány főszereplőjére.

A modern művészet 1904 és 1914 közötti, úgynevezett „nagy évtized”-ének hajnalán, Czóbel Béla ott volt az események sűrűjében és nagyon hamar ki is vette részét azok alakításában. 1903-ban Ambroise Vollard párizsi műkereskedő Paul Gauguin hetven alkotását mutatta be a nagyközönségnek. A szintén 1903-ban első alkalommal megrendezett Salon d'Automne-on pedig, az ez év tavaszán elhunyt művész egész teremnyi művét állították ki. Ezeken a tárlatokon Czóbel alaposan tanulmányozhatta a francia posztimpresszionizmus egyik legjelentősebb mesterének művészetét. Egyik önéletrajzában így emlékezett az őt ekkor ért hatásokra: "1903 októberében mentem ki. Beiratkoztam a Julian-akadémiába, de inspirációimat nem ott találtam. A Luxembourg múzeumban az impresszionisták terme, a rue Lafitte, Durand-Ruel és Vollard galériáival. Itt láttam Gauguin kiállítását kevéssel halála után 1904-ben [sic!]. Akkor láttam az Indépendants-ben Seurat és Van Gogh kollektívjét." (Lásd. Czóbel Béla: Önéletrajz levélben, In: Az új magyar művészet önarcképe (Európai Iskola 7-8.), Szerk. Pán Imre, Budapest, Művészbolt, [1945], 14-16.) Az 1905-ös Salon des Indépendants legnagyobb szenzációja a tizenöt évvel korábban elhunyt Vincent van Gogh retrospektív kiállítása volt. A március-áprilisban tartott kiállításon a holland származású mester negyvenöt műve került bemutatásra. (Lásd. Société des Artistes Indépendants, 21éme Exposition, Paris, Grandes Serres de l'Alma et des Invalides, au Cours-la-Reine, 1905. március 24 - április 30. (Vincent van Gogh művei kat. 1-45.) Czóbel 1905 nyarán a belgiumi Bruges-be utazott, ahonnan néhány hét múlva, több portréval és városképpel tért vissza Párizsba.(Lásd. Czóbel Béla: Bruges-i öregasszony, 1905, vászon, olaj, 52,5 x 47 cm, jelzés és datálás fent jobbra: Czóbel 905, mgt. Közölve: Virág Judit Galéria és Aukciósház 26. őszi aukció, Budapest, 2007. október (kat. 93.); Czóbel Béla: Munkás, 1905, vászon, olaj, 59,5 x 43,5 cm, jelzés és ajánlás fent jobbra: Czigány Dezsőnek Czóbel Brugge, mgt. Közölve: Virág Judit Galéria és Aukciósház 29. őszi aukció, Budapest, 2008 október (kat. 48.); Czóbel Béla: Városrészlet (Bruges), 1905, vászon, olaj, 60 x 73,5 cm, jelzés lent balra: Czóbel, Szentendre, Ferenczy Károly Múzeum ltsz.: 84.533. Közölve: A művészet szolgálatában, Budapest, MNG, 1985, 112.) E művein, Van Gogh és Gauguin, valamint általában a posztimpresszionista kísérletek hatása felváltva és egymással is keveredve érvényesült. Emellett 1905-ben alkotott művei az önálló stílus keresésének is beszédes bizonyítékai, melyek közös jellemzője a posztimpresszionizmus már elért eredményeinek szisztematikus feltérképezése. A Csendélet zöld ajtó előtt, az egykor Bölöni tulajdonában volt Rózsaszín ruhás kislány és A piac sarka Van Gogh, a Kislány ágy előtt és a Bölöni portré pedig Gauguin művészetének nagyfokú megértését tükrözi.

czobel_zold_ajtos_csend.JPGCzóbel Béla: Csendélet zöld ajtó előtt, 1905, vászon, olaj, 65 x 45,5 cm, jelzés és datálás fent balra: Czóbel 05, magántulajdon - Közölve: Magyar Vadak 2006, 176. (kat. 103.)

64-7-8.jpgCzóbel Béla: Rózsaszín ruhás kislány, 1905, vászon, olaj, 60 x 44 cm, jelzés jobbra lent: Czóbel, magántulajdon - Közölve: Virág Judit Galéria és Aukciósház 33. téli aukció, Budapest, 2009. december (kat. 69.)

64-7-6.jpgCzóbel Béla: A piac sarka, 1905, vászon, olaj, 47 x 56,5 cm, jelzés lent jobbra: Czóbel, magántulajdon - Közölve: Virág Judit Galéria, Exkluzív ajánlat, 2012 tél, 27.

 

64-7-5.jpgCzóbel Béla: Kislány ágy előtt, 1905, vászon, olaj, 80 x 105 cm, jelzés és datálás fent jobbra: Czóbel 905, magántulajdon - Közölve: Magyar Vadak 2006, 205. (kat. 102.)

Ezeket a műveket Czóbel már 1905–1906 fordulóján, Belgiumból Párizsba való visszatértét követően festette. A nagy elődök nyomdokain járó fiatal magyar művész e tanulmányokon keresztül sajátította el a francia mesterek művészi látásmódját, eszköztárát és műfogásait. Tanulmányi munkák ezek, melyekre feltétlenül szüksége volt a továbblépés, saját hangjának, egyéni stílusának megtalálása érdekében. Ez a végtelenül alázatos művészi hozzáállás nem sokkal később meg is hozta a várt eredményt, melyről Czóbel 1906 februárjában megjelent önvallomásában számolt be: „– Igen, elfeledni mindent, mi rám erőszakolt, eldobni mindazt, mi másokból kiválogatott, semminek lenni, s újra megszületni, hogy az első hang az én gagyogásom legyen, mi ha mondattá válik, szóljon az bármiről, én rólam beszéljen!” (Lásd. Czóbel Béla: Önvallomás, Modern Művészet, 1906. február, 305.)

Czóbel művészetének kutatásában rendkívüli jelentőséggel bír az utolsó előtti pillanat tettenérése, az 1906-ban bekövetkezett nagy fauves stílusváltást közvetlenül megelőző időszak művészi termésének vizsgálata. Bár Czóbel már 1905-ben (legkorábban az Őszi Szalonon) is látta Matisse prefauves műveit, de ő ekkor még posztimpresszionista képeket festett. A színátmenetekkel operáló valőrfestészettől a tiszta színfestészetig vezető utat képviselik a már említett, 1905–1906 fordulóján született művei. Ezek közül is kiemelt jelentőségű az 1905 legvégén alkotott Kislány ágy előtt, mely az anyaghasználat, a festésmód, a színkezelés és a kontúrok alkalmazási módja alapján is a Bölöni portré elsőrendű párdarabjának tekinthető. A puritán műteremszobában megörökített Kislány ágy előttön, már Gauguin példája mellett a kortárs Matisse hatása is tetten érhető. Matisse 1905–1906 fordulóján festett művein is megjelenik a határozott kontúrozás, mely nemcsak kétdimenziós, dekoratív felületet eredményez, de alkalmazásával a halványabb színárnyalatok is erőteljesebbé válnak. 1905 őszén Czóbel is felismerte a kontúrok színélénkítő szerepét, mikor a Kislány ágy előttön a monokróm, rajzos háttérbe belekomponálta a határozott kontúrokkal körbefogott modell friss, tiszta színekkel megfestett figuráját. Czóbel a dekorativitás érdekében sem mondott le a perspektíva és az árnyékolás lehetőségeiről, de a kontúrok alkalmazásával (Matisse fauves kísérleteivel azonos időben) megtette az első lépést saját fauves korszaka felé.  A Bölöni portré alakját pontosan azok a laza szerkezetű, sötét párizsi kék kontúrok ölelik körül, melyek a Kislány ágy előtt figuráját is körbefogják. 

czobel_boloni_reszlet_1__1.JPG

czobel_kislany1905_rest_utan_2_.jpg

 

Czóbel a következő év nagy áttörését jelentő sorozatának (Festők a szabadban, Téren és a Szalmakalapos férfi) esetében is ugyanazt a sötét párizsi kék vagy ultramarin kontúrt használta, éppúgy, mint az Ülő férfi vagy az Egy párizsi magyar diák portréja esetében. (Lásd. Czóbel Béla: Ülő férfi (dr. Réh Béla portréja), 1906, vászon, olaj, 170 x 80 cm, jelzés és datálás lent balra: Czóbel 906, MNG ltsz.: 55.752, Közölve: Magyar Vadak 2006, 207. (kat. 105.); Czóbel Béla: Ülő férfi II. (Egy párizsi magyar diák portréja), 1906, vászon, olaj, 92 x 54 cm, jelzés és datálás fent balra: Czóbel 906, FNAC–Musée d'Art et d'Histoire, La Rochelle ltsz.: 22-168-6, Közölve: Magyar Vadak 2006, 206. (kat. 106.) Ezzel ellentétben Berény az 1905-ben festett Nő pohárral modelljét és csendéleti részét is többféle, egymástól eltérő színű kontúrral keretezte, mely így egészen eltérő funkcióval bír, mint Czóbel esetében.

bereny_no_poharral.JPG

 

bereny_1905_vadak_kiall_2_.jpg

Berény számára 1906 körül sokkal fontosabb volt a test tömegének színek általi erőteljes érzékeltetése, így a sokféle színű kontúrt és az egyazon szín számos árnyalatának egymás melletti alkalmazását is a plasztikai hatás szolgálatába állította. Czóbellel ellentétben Berény iránymutatója 1905 és 1907 között nem Gauguin vagy Van Gogh, hanem sokkal inkább Cézanne művészete volt. Ha együtt szemléljük a Kislány ágy előtt, a Bölöni portré és a Nő pohárral című képeket, akkor egyértelművé válik az alapvető szemléletbeli különbség, mely elsősorban a színek és a kontúrok erősen eltérő alkalmazásában nyilvánul meg. Az utóbbi két művet nem festhette ugyanaz a művész ugyanabban az időben, mivel a képek egymástól gyökeresen más festői látásmódról árulkodnak.

 

64-7-3.jpg

64-7-5.jpg

bereny_no_poharral.JPG

 

 

 

 

 

 

 

Folytatás következik.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rumnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr737137773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása