Már volt szerencsém pár nappal ezelőtt foglalkozni a Virág Judit Galéria legutóbbi árverésén szerepelt egyik Berény csendélettel. A Szőlős csendélet címet viselő, 1928-ra datált képről van szó. Újra megnézve a művet és a katalógusban mellette közölt archív fotográfiát, feltűnt, hogy a két festmény nem azonos. Számos eltérés és alapos különbség van a színesben közölt festmény és az archív fotón közölt festmény között. Ezek az eltérések pedig semmiképpen sem írhatóak a régi bauhaus enteriőrt ábrázoló fotó, perspektíva torzító hatásának rovására. Ily módon B. G. úr a képhez írott tanulmányába tévesen állítja, hogy a Virágéknál most aukcionált kép ott volt a Képzőművészek Új Társaságának 1929-es kiállításán. Az 1929-es KUT katalógusban valóban szerepel Berény Szőlős csendéletének egyik példánya, éppen az, amely a most közölt archív fotón is megjelenik. E két, egyébként fekete-fehérben reprodukált kép közül azonban egyik sem azonosítható a Virágéknál nemrég árverezett képpel. Így azután számomra már az is kérdéssé vált, hogy Berény vajon mikor festette a most aukcionált képet, és ennek a replikának vajon van-e valami nyoma a művészettörténeti szakirodalomban? Vagy ha a képek mégis azonosak, akkor ki és mikor festette át olyan mértékben, hogy felületes szemlélő számára is rögtön nyilvánvalóvá válnak a különbségek? Egy pici odafigyeléssel meglehetősen könnyen elkerülhetőek lennének ezek a kellemetlen és hitelrontó hibák.