A mai napot Rippl-Rónai Józseffel töltöttem. Pontosabban nem is vele, hanem az általa festett nő portrék garmadájával. Úgy is mondhatnám, hogy rengeteg nővel volt ma dolgom :-) Bennem csak most tudatosult (persze mások már rég rájöhettek erre), hogy a Rónai-életmű legalább negyedét, de lehet, hogy a harmadát női képmások teszik ki. Hihetetlenül sok és gyönyörűbbnél mégszebb, valamint kevésbé olyan nőt festett meg élete során, hol megrendelésre, hol - és ez volt a több - a saját örömére. A képekből egészen nyilvánvaló, hogy Rónai kivételesen erős vonzalmat érzett a női nem iránt. Nem, ez így nem helyes, Rónai kivételesen erős vonzalmat érzett a női igen iránt. Nem csak szerette, de látta is a nőket, legtöbbször egészen leleplezőek, nyíltak és őszinték a róluk festett képmásai.
megmutatom, hogy dolgozom:
a saját készítésű, tehát roppant amatőr fotón az látható, hogy képkivágatokat helyeztem a földre, az egész lakás szinte minden talpalatnyi helyére, sőt még a bútorokra is
igen, szinte mindenhová, mert annyi anyagom volt, hogy betöltötték az egész lakást
kép hátán kép, jól megférve egymás mellett a sok-sok Lazarine, Anella, Fenella és Zorka, ("valahány név a naptárban, viszont látásra pajtások, eljövök még hozzátok" - ha még valaki emlékszik a zsebtévére és Móka Mikire)
Szóval úgy folyik egy őskőkorszakinak tűnő kutatás a lá rum - hogy az elmúlt évtizedek során, a lehető legtöbb begyűjtött aukciós katalógust, régi folyóiratot, könyvek másodpéldányait (jujj! szisszen fel a bibliofil, hát igen, igen, ez van) stb. stb. stb. felvágom, szétmetélem (sajnos másképp nem megy), valamint a legkülönbözőbb helyekről származó fotókat, levelezőlapokat és egyéb papír alapú segédeszközöket, vagy azok fénymásolatát összegyűjtöm, majd azokat kiteregetem és nézegetem. Majd rakosgatom, rendezgetem és közben figyelek, figyelek és még jobban figyelek. Van, hogy a fotó tükör fordítottan lett lenagyítva, észreveszem, odateszem, ahová való. Felfigyelek az egyezésekre. Látom, hogy egyes képek több variációban is léteznek. Látom, hogy egyes modelleket Rónai többször is megfestett. Rendezgetek, gondolkodom. Én eddig, ennél a módszernél jobbat, célra vezetőbbet, praktikusabbat, gondolatébresztőbbet és hasznosabbat még nem tudtam kitalálni. Ha valaki tud jobbat, kérem segítsen, nagyon megköszönöm.
Azért, hogy teljesen ne maradjunk slusszpoén nélkül, arra is csak ma jöttem rá (mert azt eddig is tudtam, hogy Rónai életműve a hamisítványok által egyik legszennyezettebb hazai oeuvre), hogyha az egész életmű negyedét női portrék alkotják, akkor ennek a negyednek a további harmada-negyede biztosan hamisítvány. Olyan nyilvánvalóan ugranak elő az ügyesebbnél ügyetlenebb replikák és tévképek az eredetik mellett, mint a rosszul álcázott kakukktojás. Száz jó között rögtön elszégyelli magát a rossz és már próbálna is kotródni, ha hagynánk.
Szóval, ezt a Rónai-életművet is rendbe lehetne tenni, az erre irányuló jó szándékkal és pár jó szemű szakemberrel, művészettörténésszel és restaurátorral. Ez sem olyan gigantikusan lehetetlen feladat, mint amilyennek elsőre látszik.
Jó napom volt!