HTML

Blogomat azért hoztam létre, hogy tájékoztassak minden érdeklődőt a budapesti festményaukciók kínálatában felbukkanó, számomra különösen érdekes műtárgyakról. Teszem ezt azért, mert úgy gondolom, hogy mind a gyűjtőknek, mind pedig a művészettörténészeknek, valamint minden érdeklődőnek szolgálhatok alkalmanként érdekes vagy megfontolandó információval.

művészettörténeti, műkereskedelmi jellegű információk közlése az érdeklődők számára

Bejegyzések

Friss topikok

  • kovacs bela: Kedves Attila, reg nem volt uj bejegyzes, talan annak köszönhetöen, hogy az utobbi idöben aktiv m... (2022.12.14. 19:06) K-52 (aukciók, emberek, tehenek)
  • Sultánnagy: Kedves Rum Attila! Olvastam az ön ellen felhozott idézőjelben kifogásokat miszerint nincsen művész... (2019.12.27. 19:12) Diploma nélkül
  • annol: Üdvözlöm! Talán Tóth Gyula (Szatmárnémeti, 1891 - Szatmárnémeti, 1970) festette? A holnapi Báv au... (2019.05.13. 10:06) Amikor Albert Gleizes elcsúszott egy szappanon
  • RumNapló: @futyi: ez bizony érdekes, köszönöm a hozzászólást (2018.09.25. 00:13) A Fehér szoba vérmentes titkai
  • Rajna Balint: a 101-es tétel pedig Bognár Árpád Képcsarnokos meghívója 1965-ből a Dürer-terembe. Így jobban érth... (2018.05.12. 11:33) Elfogtam egy hirdetést

Címkék

Virág Judit Galéria 45. Téli aukció - 2013 december

2013.12.11. 19:41 RumNapló

2013. december 6.

Virág Judit Galéria  45. Téli aukció - 2013 december

 6. Jancsek Antal: Korcsolyázók

Tanulságos, hogy ez a szakmai körökben a magyar festészet egyik legnagyobb hamisítójaként számon tartott művész, egyébként milyen hangulatos életképeket tudott festeni, Pólya Tibor modorában is.

 7. Herrer Cézár: Vitorlások

Meglepően finom darab, a  nagy francia impresszionisták nyomdokain járó Herrertől.

 10. Basilides Barna: Nagymaros

Rendkívül kultúrált, az art deco és a Neue Sachlichkeit erényeit egyesítő tájkép. Igazán szerethető.

 11. Mokry Mészáros Dezső: Ősvilág

Mokry egész sorozatot festett ebben a témában és az utánozhatatlan, a naivitás és álnaivitás határán egyensúlyozó modorában. Még vicces is. Boldog lennék, ha az enyém lenne a sorozat bármelyik darabja, mindig mosolyt csalna az arcomra ha ránéznék.

 14. Vaszary János: Álló hátakt

Az álló nő szerencsésebb cím lett volna, de ez mit sem von le Vaszary majdnem egyvonalas, bravúros rajzkészségének eme ékes bizonyítékából. Na, ezért nem lehet Vaszaryt hamisítani, mert ilyet egyik követője sem tudott, tud és nem is fog tudni sosem.

 18. Koszta József: Tengerpart

Ez valami gyönyörűség! Szokatlan a téma, de a legjobb Koszta képek megszokott magas minőségében. Az elő-, közép- és hátteret egyben látva, azonos festői minőségben kezelve örökítette meg motívumát. A legszebbek közül való.

 19. Nádler Róbert: Akt a sziklák között

A kor nőideálja a napsütés elől menekülve és beszorulva a tengerparti sziklák közé. Majd kicsit kacéran, kicsit érdeklődve, de inkább csak bután néz ki a képből. Mai szemmel elég vicces.

 23. Mednyánszky László: Uszályok

Mednyánszky nagyjából onnan nézve örökítette meg az 1900 körüli Duna partját, ahol ma az először CET-nek épült, ma pedig Bálnaként üresen kongó közraktárak álltak. Nagyon szép budapesti tájkép, olyan látvánnyal, mely mára már örökre a hajdanság homályába tűnt.

 28. Kóber Leó: Spanyol modell

Hogy mitől lett a modell spanyol, az számomra rejtély, de a képecske meglepő és friss, már-már Vaszaryra emlékeztető nagyvonalúsággal formált. Kis név, de a mű annál értékesebb gyöngyszem.

 30. Vaszary János: Nő virágos kalapban

Vaszary-esszencia. Világos, de élénk és erős színek, bravúrosan nagyvonalú ecsetkezelés. Minden ami Vaszaryt A Vaszaryvá tette.

 31. Basch Andor: Gyümölcsök

Mennyire szerethette Basch Andor Cézanne festészetét? Szerintem nagyon.

 35. Szinyei Merse Pál: Vadrózsabokor

Végre egy olyan késői Szinyei, ami felvillant valamit az egykori zseniből is. Egyszerű, nagyvonalú, szép.

 44. Frank Frigyes: Utcai piac Párizsban

Frank 1926-ban huzamosabb időt töltött Párizsban. Az 1926-os Velencei Biennálén bemutatott műveiről a kortárs olasz kritikusok elismerően nyilatkoztak, így pld. Piero Scarpa szerint: “Frank Frigyes sűrű festékkel tisztán és erővel teljesen fest”. Jók ezek a Frankok, ha nem a legjobbak.

 51. Mednyánszky László: Menekülők

Addig is jó, sőt nagyon jó festő volt, de az "öreg kutya" az első nagy világégés idején vált a magyar festészet egyik legnagyobb és a szlovák piktúra magasan legkiemelkedőbb képviselőjévé. Ez a trén-kép a legeslegeslegeslegjobbak közül való. Erős és érzelmekben dús sűrítménye a háborús iszonyatnak, mely ily módon nemesedett jel-képpé.

 63. Scheiber Hugó: Maszkabál

A sok 12 egy tucat Scheiber közül messze kiemelkedő kvalitású, meglepően nyers, humoros és őszinte ábrázolás. Kábé 5 perc alatt festette, de ahhoz, hogy így sikerüljön, bizony kellett a 30 év előtanulmány és tapasztalat is.

 66. Nemes Lampérth József:  Városligeti részlet

Ez a kép minden valamire való Lampérth-publikációban helyet kapott és nem véletlenül. Az egyik legszebb műve a fiatalon elhunyt művésznek, bár a viszonylag csekély számú életmű tekintetében ezzel nem mondtam nagyot. Meg kell nézni és akkor lehet előtte döbbenten álldogálni.

72. Mendlik Oszkár: Sziklás tengerpart, 1896

Ennek a képnek a dátuma keltette fel az érdeklődésemet. 1896. A Millennium éve. Nemzeti kultúránk egyik fénypontja, a magyar művészetek ünnepi felvonulása, a sosemvolt magyar kultúrfölény örömünnepe. Mendlik kiszakított valamit az örökkévalóságból. Festett legalább ötszáz tengerképet, ha nem többet, s ezzel az egyik őselem állandóságát ünneplő sorozattal beírta magát a nagy magyar tengerfestők névsorába. Ezt a képet pályája bármelyik évében festhette volna, ugyanolyan mindegyik, szépen, akkurátusan, professzionálisa módon megfestett tengerkép, néha sziklával, néha szikla nélkül. Le a kalappal és irány a tenger!

 82. Paál László: Szélfútta fák

Szerepelt már a Virágék 19. aukcióján, de ez semmit sem von le abból a gyönyörűségből, ami eltölti a műértőt, ha a képpel szembesül. Paál volt Mednyánszky mellett a 19. századi festészetünk csúcsa és kiteljesedése. Mednyánszky ezt még meg tudta fejelni, meg tudott újulni a 20. század elején is. Paál viszont megmaradt egy boldogabb korszak reprezentánsának. A barbizoni festészet csúcsa bizony egy magyar festő nevéhez fűződik, még ha ezt a franciák nem is hallják szívesen. Nagyon szép darab ez.

 91. Gimes Lajos: Innsbruck

2008 előtt nem biztos hogy bekerült volna a kínálatba ez az Iványi Grünwald gyengébbik oldalára hajazó Gimes alkotás. Biztos lesz akinek tetszik.

 98. Bene Géza: Fák és madarak

Kedves kis kép. A fák inkább csillagszórók, a madarak meg erősen bujkálnak valahol a képen belül vagy kívül, de kifejezetten kulturált, a humanista európai iskolás szellemben fakadt karácsony ünnepi hangulatú festett kedvesség.

 102. Tornyai János: Havas erdő

Erdőnek inkább csak liget, de akkor is az egyik legszebb Tornyai, amit valaha láttam, pedig anno előkerült néhány száz a padló alól, melyek java látható is Hódmezővásárhelyen. Különleges, igazi karácsonyi kép.

 104. Bernáth Aurél: Lőrinc és Marili olvasnak

1957 nyarán Szabó Lőrinc meglátogatta barátját Bernáth Aurélt és családját annak ábrahámhegyi nyaralójában. Bernáth egyetlen gyermeke, Marili pedig vette a bátorságot és Camus Közönyéből olvasott fel részleteket a híres írónak. Ezt az irodalomtörténeti pillanatot örökítette meg a festő. A képnek így nem csupán művészettörténeti szempontból de irodalomtörténetileg is jelentős. A műnek egyébként  nem az a címe, hogy "Lőrinc és Marili olvasnak", mivel csak Marili olvas, Lőrinc pedig hallgat nagyokat. Lehetne úgy is, hogy "Marili olvas, Lőrinc figyel, Aurél (aki ugyan nem látszik, de azért ott van) meg fest", de ennek a további taglalása már a L'art pour l'art társulat vicces vizeire vezetne bennünket. A katalógusban megjelent téves címet, nem mellesleg pont én közöltem hibásan a galériával, úgyhogy vétlenek a bakiban.

 110. Lotz Károly: Nyár allegóriája

Pogány Zsolt műgyűjtő klasszikus kortárs gyűjteményének némely darabja, egykor nem azért került a szinte múzeumjellegű lakás mennyezetére, mert csak ott volt már hely, hanem azért, mert egyes művek kifejezetten követelték maguknak ezt az elhelyezési módot. Nos, Lotz képe is nagyon szépen kéri leendő tulajdonosát, hogy lehetőleg egy megfelelően nagyméretű helyiség plafonján helyezze el. 

 111.

Vass Elemér: Virágcsendélet

Ha nincs elég pénze Csókra, vegyen egy Vass-t!

 113. Kmetty János: Duna parti részlet

Szép, szép ez a Kmetty is, de nekem jobban tetszett az aukciós kiállításon, a kép alatt (Miért nem felett?) elhelyezett, Sára szignójú változata. Az egy kicsit őszintébb kép volt.

 115. Fényes Adolf: Kalapos hölgy

Sok képcím esetén érzem kicsit vagy nagyon hülyének magam, mert ugye, ha ránézek a képre, látom, hogy nőt ábrázol, aki kalapban van. Ezt külön nem kell velem közölni, mert látom ezt. Ezen próbált egykor Rippl-Rónai is változtatni, amikor képeit egészen költői címekkel varázsolta még művészibbé. Idézek párat női portréinak őáltala adott címeiből: Törő Treszka és Bökő Nacza; Fiatal úrihölgy; Egy dekoltált úrinő; Barna nő; Répaszedő lányok; Gelléri Jolán kisasszony; Egy szőke szépasszony; Ensor festő nővére; V. grófnő; Egy szőke német nő; Gondolkodó nő; Olvasó leány zöld világításban; Fuksziák Fiatal nő virágot próbál; Mélázó nő; Mme Compagnon olvasgat; Érdekes úriasszony - és így tovább és így tovább. Érdemes lenne elgondolkodni, hogy amikor nem ismerjük egy kép eredeti, a művész által adott címét, olyankor nyugodtan érzékletesebbé tehetnénk a művet egy frappáns, humoros, vagy lényegre törőbb címvariánssal. És talán mi nézők vagy vevők se éreznénk azonnali kezelésre szorulóknak magunkat. Ebben az esetben a fitos orr, vagy a tollas kalap már elég muníciót is szolgáltat ilyes próbálkozásokhoz. Ez persze csak egy félénk javaslat.

 119. és 120. Iványi Grünwald Béla: Fürdőzők és Iványi Grünwald Béla: Tavasz

Milyen érdekes, hogy Iványi, nagyjából egy időben, milyen különböző módon is képes volt festeni. Ez festői nagyságának egyik ékes bizonyítéka.

 121. Glatz Oszkár: Park napsütésben

Nos, a park az az iszkaszentgyörgyi egykori Pappenheim-kastély parkja, mely egész sorozat gyönyörű tájkép megfestésére ihlette Glatzot az 1910-es évek elején. Bizonnyal a kastély urának meghívására töltött ott egy vagy több alkalommal a művész pár hetet, melynek során megörökítette a Pappenheimek birodalmának legszebb részleteit. Tiszták, üresek, gyönyörűek.

 128. Stefán Henrik: Város a dombtetőn

Itt talán még hülyébbnek érzem magam, mivel az ábrázolt városka nem a domb tetején, hanem kifejezetten a domb hónaljában vagy a bokájánál bújik meg. Viszont a kép igazi kuriózum, nemcsak azért mert a pécsi bauhauslerek festészete nemzetközileg is egyre elismertebb, hanem főként azért, mert a Moholy-Nagy, Molnár Farkas, Johann Hugó és Stefán Henrik által 1920 körül felvett festői stílus eredményei, egészen különleges és érdekes szeletét adják művészetünk történetének. Magyar új tárgyias kuriózum az eredeti német vonalnál jóval több érzelmi töltettel.

 129. Vaszary János: Madrid

Nagyon érdekesek és nem kevésbé szépek Vaszary első, 1905-1906-os nyugat-európai körútjának festői jegyzetei. E kép esetében a keret az igazi telitalálat. Kitűnő példája annak, hogy lehet egy amúgy is jó képet még jobban prezentálni. A sötétkék és ezüst kombináció tökéletesen kiemeli a madridi kép rózsaszínjeit míg világoskékjeit pedig felerősíti, mondhatni optimalizálja. Gratula a keretezőnek.

 139. Gulácsy Lajos: Firenzei lány

A legfinomabb Gulácsy-rajzok egyike. Csordultig benne van Gulácsynak a preraffaeliták iránt érzett minden csodálata.

 140. Kontuly Béla: Kánai menyegző

Ez bizony egy Kontuly-főmű. Szép emlékű Kovács Dezső egykori gyűjteményének dísze és gyöngyszeme. Nem illik bármilyen lakásba, elhelyezése különleges gondosságot, ízlést és körültekintést igényel. Más képet nem tűr meg maga mellett. Ezt tessék figyelembe venni.

 174. Vedres Márk: Fiú fuvolával

Számomra mindig ünnep, ha felbukkan egy korai Vedres szobrocska. Olyan veretesen klasszikus szépségű darabok ezek, melyek nem véletlenül avatták alkotójukat a Nyolcak művésztársaság egyik alapítójává és legprominensebb tagjává. Csak ezt művészettörténetünk (azaz csak annak egy kicsi, de annál hangosabb szelete) szereti elfelejteni és megpróbálja eljelentékteleníteni Vedresnek a korai magyar modernizmusban játszott  vezérszerepét. Hogy miért, azt nem tudom és nem is értem, csak sajnálatos tényként konstatálom.

 177. Mednyánszky László: Práterben

Mednyánszkyhoz Goyát párosítani nemcsak merészség, de kifejezetten zseniális kapcsolás. A valamilyen játék adta látványosság fölé hajoló, csak a láthatatlan fényforrás által megvilágított ámultan bámuló arcokat hangsúlyozó kompozíciónak valóban csak Goyánál találhatóak meg a méltó párhuzamai. Gyönyörű, erős és igaz kép, mely méltán reprezentálja Mednyánszky zsenijét.

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: tél 2013 Műterem

A bejegyzés trackback címe:

https://rumnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr195686538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása